Cinta Oh Cinta



Assalamualaikum w.b.t sume.


Alhamdulillah. hari nie dapat jgak aku buat entry bru utk blog ku nie. stlah lme aku nie mnyepi. bkan pe, 2 atau 3 hari nie aku bz buat kueh. alahai~ sendiri nak mkn beb. nak beli, bkan boleh sikit2. makannye bnyak. bhak3 mngalahkan org kebulur. jadi nk kurgkan keluarnye RINGGIT dr poket mk ayah aku, baik aku blajar buat sendri. korg nak blnje aku? baik korg pikir masak2. bhak3~ ALAMATNYE BOTAKLAH KEPALE YANG OI!

ok tutup ceriter pasal kueh. nnt2 lah aku buatkn korg kueh yer! dalam bbrpe hari nie. . aku di rumah, dah naik pecah dah telinge aku mndgar mslah2 dr kawan2 aku. yg mostlynye baru jer PUTUS CINTA! *hamjadah tul siap melalak2 lagi ceriter kat aku* itu yg aku plg tk suke. nilah pmpn2 zaman sekrg. org da kate, lg elok JGN BERCOUPLE. eh tk jgak. nak jgak die mmpunyai buah hati yg tersayang *kononnye kekal abadi, ceyh!* aku tk kesah korg nak couple. tpi, asal jer masalah, korg cari aku. bile bahagie, dunie KORG BERDUE yg punye. itu yg aku mnyampah. time senang ingat pakwe! lawan cakap mak ayah! bile susah, barulah terhegeh2 nak cari kawan, cari mak ayah, criter masalah. stengahnye tu tk. lebih pade kawan jer. lantak pi lah korg. aku nie tk kesah. tpi jgnlah mmpergunekan kawan sbgai tmpat plepas korg ssah. snang2, korg tggal *ade jgak yg naye aku cili nt*

Hah, ni aku nak bukak besar2 MINDA, OTAK, PEMIKIRAN, MATE korg. aku tahu sgat2 perangai manusie nie. dah org kate jgn buat, jd jgnlah buat. bnda yg tk boleh buat tu jgak lah yg die nak buat. pe ke halnye?? nnt aku kate korg BODOH, marah lah plak. Jadi, aku nak pesan BANYAK sikit kat korg. jgnlah nak bercouple. aku ckap bnda yg betul. sbb aku nie mnasihati jgak dri sndri sbnrnye. dulu aku jahil. ye, mmg aku bwat. tapi, insaflah. korg pn same TOLONGLAH INSAF! *kalu bute jgak aku tk tahu lah*

Memang FITRAH manusie nie nak berkasih sayang. mmg aku pun akui. Islam dtg bukan suruh korg hapuskan fitrah sbgai mnusie yg normal. TETAPI, Islam suruh korg "control your urge" Islam nie bkan mcam paderi2 yg mnafikan fitrah kite sbgai mnusie. tapi, korg nie tk reti2 plak bhase dlm hidup nie, kite ade peraturannye. utk kebaikan kite. TERUTAMANYE sekali, jauhi zina! korg thu tak korg kapel2 or bcinte bgai nak rak nie MENDEKATI ZINA?? TAU TAK ZINA TU HARAM DIDEKATI?? TAU TAK KENAPE ITU HARAM??

aku tahu korg akan cakap :

A : ade jer org bercinte yg tk buat maksiat, tk berjumpe, cume dlm talifon je. kdg2 ade je yg MSG jer. knape lak haram..??

B : ade jer kapel nie die nak berdakwah. bgus pe kalo mcm tuh! asal lak nak haram? kn mmg tggjwb kite utk berdakwah.?

C : tk kan lah aku nak putuskan hbngan aku dgan awek/pkwe aku? nnt mstilah die kcewe. kitorg kapel pun dah lame.

D : knape mnsie ni nmpak yg kjhatan jer, yg baik tk nampk? korg nie suke2 jer keluarkan hukum! mnggunakan ayat al-quran sesuke hati. huraikanlah ayat2 al-quran dgan care istinbat hukum yg betul. jadi tolonglah belajar care mnurunkan hukum berlandaskan syariah islamiah.

E : kalo tk kapel, cane plak nak kte kenal psgan kiter sblm kawin? merepek jelah. nnt psgn kite entah2 perangai tk elok, kn bercerai bile dah kawin! *emo betul mamat nie*

F : kalo dah tk boleh kapel, tk kan kiter nak diam kn jer? smpai mati lah kiter suke kat die mcm tuh? dah bercinte tuh katenye haram. kapel pun nak haram..! mcam tu buat jadi adik or abg agkat boleh la?

Ok, cukup sampai situ jer. pnat aku nak mnyenaraikan ape mende yg korg bidas.

Aku nak cakap kat sini, sape kat sini. . yg couple, TETAPI, diyakini tidak berzina?? *tk payah agkat tgn.meluat aku tgk*

ZINA tk bermaksud korg mmbuat hubungan SEKS shje. *mintak maaf aku besar kan huruf "seks" sbb aku tau korg suke bnda alah tuh* Zina melalui mate, mulut *tk bmksud korg mncium shje* dan hati pun ade. Hah?? tau? bguslah korg tau tk pyah aku nak cakap pjg2. jadi aku nak tnye. kalo kapel tk jumpe, cume dlm talifon jer tkdelah korg join berzina..? hamjadah korg nie. bile msg, talifon, korg dgar suare awek/pkwe korg korg tk kan join zina la? fuh! kebal. tk sgke korg than godaan. *sdgkan dlm kisah nabi adam dan hawe dah terang2 fitrah mnusie nie tk thn digoda* nnt malam or siang benderang teringat2 kononnye rindu. tuh bkan zina hati kah? tgok gamba awek/pkwe dlm henfon bkan zina mate lah kalo korg tgok sampai nak terkeluar bijik mate tuh?? pandang plak tempat2 yg HARAM dipndg. *sbb tang tu jer korg suke pndg, pnyedap mate lah ktekn* korg call2 mlm2, supersver ker.. ape ker.. tuh bkan zina lisan? mnggunakan ayat2 pujangga bgi mnawan hati kekasih. bile dah berbunge2 harinye sumenye mnyasau! lupe tuhan! masyaallah. BERZINALAH KORG BERSAME KEKASIH HATI. jgn marah lah kalo org kate org bcinta nie mmg berzina! Jadi mane2 yg tergolong dlm kumpulan si A, bertaubatlah.

“Sesungguhnya Allah menetapkan atas anak Adam bahagian daripada zina. Dia pasti akan mendapatnya. Maka, zinanya mata adalah dengan memandang (yang haram) dan zina lisan adalah dengan berbicara. Sementara jiwa itu berangan-angan dan berkeinginan, sedangkan kemaluan yang membenarkan semua itu atau mendustakannya.” (al-Bukhari  dan Muslim)

Berkapel utk berdakwah? sape kate still tk mghampiri zina? Yg ni korg pkir lah sendri. spt ape yg aku cakap sblum nie. korg jgnlah mmhalalkan sesuatu yg haram. wlaupun cinta dgn care nie dah berubah kulit, tetapi, isinye still same! still bercinta! masih lagi berkapel! ape, kalo jadi istri dah tk boleh berdakwah? kapel still mngundang zina berlaku. tkde akal ker nak berfikir? siang berdakwah, mlm berdakwah. ingat tu mampu mghalalkn care?? tidak. masih lg terbayang2 muke sang pngubat hati *euw* ,teringat2, terngiang2 suare care bercakap *mnipu lah korg kalo bercakap tuh slambe je,kompem cover2,budjet manje or seksi. kononnye* tuh masih lg tk dikate kan zina? aduhai~ pikirlah sendri. pe kate,kawin je trus. tiap mase leh korg bg ceramah. ats katil pun bg ceramah.tgah mnindih pun, bgilah ceramah. nak sgt bdakwah. bkapel nk bdakwah. nnt dah kawin tk terdakwah. pelik2 je manusie Geng B ni.

Tak sggup ker nak kcewekan awek/pkwe?? lame sgat dah kapel. kasihan *tk sgat actually*. aku faham. kirenye, korg lg SANGGUP melukakan yg Maha Pencipta dr makhluk yg dicipta? masyaallah. knape lah dgan korg nie. knp nak sibuk2 sgt tntg cinta manusia?? sdgkan cinta Allah korg tk kejar! pe ke halnye? pe kate berkorban lah sdikit demi kebaikannye. tk salah. kalo bercinta, sanggup berkorban ape shje demi kekasih hati. tk kan dgan pncipta korg tknak berkorban sdikit?? sape Die dibandingkan dgan kekasih korg? sape yg cipta buah hati korg tuh? haishy, tk bersyukur tul! Mmg bangang.

Knape mnusie nampak kjahatan shje? oi yeop oi.. aku nk ckap sikit pnye sikit kat sini! kalo dah mnsie sbye korg nie bcinta bkan maen teruk punye perangai, mstilah org nmpak! tongong. dah berlambak anak dare,mak dare,jande,terune,bapak terune,dude, kne tgkap khalwat, buat maksiat, bunting *mintak maaf sbb same kan dgan haiwan, sbb korg lg teruk dr haiwan.tk sampai level hidayah plg tggi*, membuntingkan org *yg ni haiwan jantan.mane ade haiwan betine buntingkan haiwan lain* beranak bersepah2 mcm haiwan cth plg senang dlm jamban, dekat mgkuk jamban, dlm semak *entahla ade ker tk ek* dan etc. mstilah org nampak. dah yg baiknye tkde! lgi satu! kalo ko pndai sgat mngeluarkan hukum, knape nak mndekati zina? knape msih mlakukan perkare yg mndorong ke arah zina?? aku tau korg blaja SYARIAH ISLAM dan QURAN AS-SUNNAH kat sekolah, tapi ape gunenye kalo belajar, dah tahu, lalu tk mngamalknnye?? serupe tk belajar. tp lgi teruk dr org yg tk belajar! kalo dah tau, knape tk nak tlg banteras maksiat dlm gejale COUPLE yg korg idam2kan..? haisy, cakap jer lebih! sumenye nak mghalalkn yg haram! bangang.

Lagi stu, desas desus nie mngatekan  ramai mmpertikaikan kalo tk kapel cane nak kawin? cane nak kenal? oh3. nie lg satu bangang. jadi aku nak tnye, Siti Khadijah dan Nabi Muhammad saw dulu kapel ker kalo nak kenal pasangan mreka? TIDAK. mereka merisik dri saudare2, kawan2. yg korg nie plak. kalo rse tk pcye dgan ape yg org cakap, SILALAH BERJUMPA DGAN MAK BAPAK DIE! HAH TANYE LAH APE KORG NAK TNYE! paling mudah. yg pmpn, pandai masak ker, mngemas ker, cantik ker, perangai bgus ker, SOLAT PENUH KER, ape ker. . yg lelaki, dah bkerje ker, brape gaji sbulan ker, kerje ape ker, pakai krete ape ker, SOLAT PENUH KER, BOLEH JADI IMAM KAT MASJID KER, BOLEH JADI BILAL KER, PUASE SLALU PENUH KER, PERNAH ADE GASTRIK YANG YOK KER TIME BULAN RAMADHAN..dan etc. tapi, setahu aku. yg kapel2 nie tkdenye nak kawin. sume nye nk buat jdi bhan PENYEDAP korg. bahan MEGAHAN korg. tkdernye nak kawin. DAH SOLAT ISTIKHARAH? hah? ape tuh? bangang. pergi blajo kat sekolah rendah balik! sure ker itu jodoh korg?? haisy. payah btul mnsie nie.

korg nak tau jodoh korg?? tgoklah diri korg camne. korg akn dapat yg setanding dgan korg. tk payah nak angan2 mat jenin lebih2. sarat kepale jer.

 “Lelaki yang berzina (lazimnya) tidak ingin berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan musyrik; dan perempuan yang berzina itu pula tidak ingin berkahwin dengan melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki musyrik. Dan perkahwinan yang demikian itu terlarang kepada orang-orang yang beriman. (Surah An-Nur: 3)

Jadi, orang yang pernah bercinta juga tidak sesuai untuk berkahwin dengan orang yang tidak pernah bercinta. tak ker korg rase itu jdi satu penghinaan dr Allah s.w.t?? pikirlah sendri!

Tak boleh kapel, kmudian nak buat jadik adik or abg agkat?? mlahirkan cinta dgan care mcm tu?? hotak korg. . benda nie same jer huraian yg aku cakap utk si pendakwah terhebat tadi. smpai tk terdakwah bile dah berkahwin. isinye tetap same. walaupun kulit luarnye lain. semue nye dah msuk perangkap syaitan. mreke da berjnji akan mnyesatkan stiap kaum Adam. alahai~ tggal tggu dikorbankn shje. sdgkan adik beradik kandung pun leh sumbang mahram. apetah berangkat2. lame2 terangkat msing2. masyaallah. yg pmpn, dr jdi adik agkat. . ngade2 nak jadi mkwe. bile ditebuk, lepas tu clash. mule lah tk tentu arah. time tuh baru ungkit sgale mak datuk nenek yg korg dah bgi pakwe korg ratah. padanlah muke. ape yg tggal? cinta sejati konon. yg lelaki, dr jdi abg agkat, mule lah miang nak jdi pakwe. jdi bhan pnyedap. tapi, nak jugak pmpn baik2 jadik bini. alih2 pmpn yg dah kne pakai tuh jgak lah yg jdik bini korg. dpt yg second hand. padanlah muke. buat anak dare org mcm tuh, dpt bini pun macam tuh jgak jenisnye. pdanlah muke. ape yg sedap?? semuenye org len yg dapat dulu. kasihan2.

Jadi aku nak tnye korg, bhagia ker sekira hubungan tidak diredhai Allah..?? jawablah sendri.pnat nak cakap.

kesimpulannye, elakkan COUPLE, mngelakkan ZINA, BERNIKAHLAH. plg mudah. uruskan rumahtgge dgan baik. jgnlah nak bercerai berai plak. nak sgat kawin, tapi, ranap rumahtgge. tu lg naya. haisy, manusie2.

sabda Rasulullah
“Tidak ada yang lebih patut bagi dua orang yang saling mencintai kecuali nikah”
(Ibnu Majah)





0 comments:

Post a Comment